Zo opgelost

Vind hier het antwoord op jouw zonnestroom vraag.

Waar gaat je vraag over?

Meestgestelde vragen

1
Hoe kan het dat ik andere zonnepanelen gekregen heb dan geoffreerd?
+
De zonnestroommarkt groeit snel, waardoor er soms problemen kunnen voorkomen bij levering van grondstoffen en als gevolg daarvan eindproducten. Wanneer wij echter een installatie hebben ingepland, willen we deze te allen tijde door laten gaan. Mochten bepaalde zonnepanelen, om wat voor reden dan ook, niet beschikbaar zijn op de dag van installatie, dan zullen wij hier vervangende producten voor leveren. Uiteraard zijn ook deze producten van Tier 1 producenten en hebben ze dezelfde kenmerken als de geoffreerde zonnepanelen, met dezelfde garantietermijn, kwaliteit, esthetiek en vermogensgarantie.
2
Waarom zijn er meerwerk kosten gerekend voor het kabeltraject?
+
In de aanloop naar de installatie van een zonnestroomsysteem bespreken wij het kabeltraject met iedere klant, we kiezen hierbij altijd voor het kortst mogelijke traject. Als op de dag van installatie blijkt dat er toch een langer kabeltraject aangelegd moet worden, zullen hiervoor extra kosten worden gerekend.
3
Waarom ben ik kosten verschuldigd na een servicebezoek?
+
Als wij service verlenen aan een zonnestroomsysteem, valt dit in de meeste gevallen onder de installatiegarantie. Mocht (op locatie) blijken dat het probleem toch buiten de garantie valt, dan zullen wij dit doorberekenen.
4
Waarom is er een stopcontact verdwenen nadat een PV‑verdeler is geplaatst?
+
Een PV‑verdeler wordt op een bestaand stopcontact geplaatst, zodat de bestaande bekabeling van die groep kan worden gebruikt als kabeltraject naar de omvormer. Vroeger werden omvormers nog wel direct in het stopcontact geplaatst, maar dit is volgens de huidige veiligheidsnormen niet meer toegestaan.
5
Waarom is er kleurverschil tussen mijn zonnepanelen?
+
Zonnepanelen bestaan uit natuurproducten, waardoor er zich kleurverschillen kunnen voordoen. Dit heeft geen enkele invloed op de werking van de zonnepanelen. Wil je toch iets aan het kleurverschil doen? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.
6
Waarom valt mijn aardschakelaar en daarmee de stroom uit sinds de installatie van mijn nieuwe meterkast?
+
De aardlekschakelaars in de meterkast dienen als een beveiligingssysteem. Als er zich ergens lekstroom voordoet, kan dit een onveilige situatie creëren en daarom wordt de stroom uitgeschakeld. Het is goed mogelijk dat je oude meterkast deze beveiliging niet had waardoor dit probleem nooit aan het licht is gekomen. De elektricien die jouw meterkast heeft geïnstalleerd, kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Ons advies is om een lokale elektricien in te schakelen die naar de meterkast en de bekabeling kijkt. Mocht uit het rapport van de elektricien blijken dat een aansluitfout in de nieuwe meterkast toch de oorzaak is van het probleem, neem dan contact met ons op.
7
Ik heb een defect product en jullie hebben een garantieclaim ingediend bij de fabrikant, wat zijn de vervolgstappen?
+
Vanaf het moment dat wij een garantieclaim hebben ingediend, duurt het ongeveer twee weken tot deze is behandeld door de fabrikant. Hierna wordt een nieuwe omvormer opgestuurd. Zodra deze binnen is, zullen wij contact met je opnemen om een afspraak te maken.

Kom je er niet uit?

Kom je er met bovenstaande meest gestelde vragen en andere informatie op deze pagina toch niet helemaal uit, dan kun je een support case indienen. Onze klantenservice neemt dan contact met je op.

Dien een case in

¹ Voeg hier eventueel een foto toe om je case te verduidelijken

Heb je een WiFi probleem?

Geeft je monitoring portal geen opbrengst weer? Dan is er in de meeste gevallen geen of beperkte communicatie tussen de omvormer en de router mogelijk. Je zonnestroomsysteem wekt dan wel energie op, maar de gegevens komen niet meer aan in de monitoring portal. Met de onderstaande wizard lossen we het samen op.

Werkte het voorheen wel?
Ja Nee
Goed teken. Wat is het omvormer merk?
Vorige
Welk type SolarEdge omvormer heb je?
Vorige
Welk type Growatt monitoring heb je?

Op de module die onder de omvormer is geplaatst, vind je het serienummer. Waar begint dit mee?

Vorige
Geen probleem. Wat is het omvormer merk?
Vorige
Welk type SolarEdge omvormer heb je?
Vorige
Welk type Growatt monitoring heb je?

Op de module die onder de omvormer is geplaatst, vind je het serienummer. Waar begint dit mee?

Vorige
Werkt het weer na het volgen van de handleiding?
Vorige
Werkt het weer na het volgen van de handleiding?
Vorige
Werkt het weer na het volgen van de handleiding?
Vorige
Werkt het weer na het volgen van de handleiding?
Vorige
Geweldig. Veel plezier met monitoren!
Neem contact op

* Inlognaam (Growatt/SAJ) of e-mailadres (SolarEdge)

Monitoring

Growatt

Je kunt de monitoring portal van Growatt op twee manieren gebruiken.

Via de website
  1. Ga in je browser naar server.growatt.com;
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen. Heb je deze nog niet? Dan kun je deze aanmaken via server.growatt.com/register. Gebruik hiervoor de volgende installer code
    ANCM8
Via de ShinePhone app
  1. Download op je telefoon of tablet de iOS of Android app;
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen. Heb je deze nog niet? Dan kun je deze aanmaken via server.growatt.com/register. Gebruik hiervoor de volgende installer code
    ANCM8

Let op: Growatt heeft geen (Nederlandstalige) handleiding voor hun monitoring portal.

SolarEdge

Je kunt de monitoring portal van SolarEdge op twee manieren gebruiken.

Via de website
  1. Ga in je browser naar monitoring.solaredge.com. Bovenaan de pagina kun je kiezen voor Nederlands;
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen. Heb je deze nog niet? Neem dan contact op met accounts@solarnrg.nl, deze kun je namelijk niet zelf aanmaken.
Via de MySolarEdge app
  1. Download op je telefoon of tablet de iOS of Android app;
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen. Heb je deze nog niet? Neem dan contact op met accounts@solarnrg.nl, deze kun je namelijk niet zelf aanmaken.
Meer weten?

Deze video legt je precies uit wat de verschillende data in de portal betekenen. Ook op de website van SolarEdge vind je een hoop extra informatie.

Enphase

Je kunt de monitoring portal van Enphase op twee manieren gebruiken.

Via de website
  1. Ga in je browser naar enlighten.enphaseenergy.com. Onderaan de pagina kun je kiezen voor Nederlands;
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen. Heb je deze nog niet? Dan kun je deze aanmaken via enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration. Onderaan de pagina kun je kiezen voor Nederlands.
Via de Enlighten app
  1. Download op je telefoon of tablet de iOS of Android app;
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen. Heb je deze nog niet? Dan kun je deze aanmaken via enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration. Onderaan de pagina kun je kiezen voor Nederlands.

Deze (Engelstalige) video legt je precies uit wat de verschillende data in de portal betekenen. Ook op de website van Enphase vind je een hoop extra informatie.

APsystems

Je kunt de monitoring portal van APsystems op twee manieren gebruiken.

Via de website
  1. Ga in je browser naar apsystemsema.com/ema/index.action (Engelstalig);
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen. Heb je deze nog niet? Neem dan contact op met accounts@solarnrg.nl, deze kun je namelijk niet zelf aanmaken.
Via de EMA app
  1. Download op je telefoon of tablet de iOS of Android app;
  2. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen. Heb je deze nog niet? Neem dan contact op met accounts@solarnrg.nl, deze kun je namelijk niet zelf aanmaken.

Deze pdf legt je precies uit wat de verschillende data in de portal betekenen.

Service en garanties

BTW Service
Wanneer word ik door de Belastingdienst aangemerkt als btw‑ondernemer?

De Belastingdienst merkt je aan als btw‑ondernemer wanneer je een kleinverbruikaansluiting hebt (3 x 80A) en regelmatig tegen vergoeding stroom teruglevert aan je energieleverancier.

Wanneer is er sprake van vergoeding?

Er is sprake van vergoeding wanneer je energieleverancier betaalt voor de door jou teruggeleverde stroom. In praktijk wordt vaak saldering toegepast, wat inhoudt dat de door jou teruggeleverde stroom wordt verrekend met de stroom die je energieleverancier aan jou levert. Ook in dat geval is er sprake van een vergoeding.

Moet ik de komende jaren dan geen btw betalen over de door mij opgewekte stroom?

Wanneer het btw‑bedrag op je factuur € 2.499 of lager is, hoef je de komende jaren geen btw‑aangifte te doen. Je hoeft dus ook geen btw te betalen over de door jou opgewekte stroom. Dankzij de Kleineondernemersregeling krijg je vrijstelling van omzetbelasting.

Wat is de Kleineondernemersregeling?

De Kleineondernemersregeling is een tegemoetkoming voor ondernemers die relatief weinig omzet hebben. Zonnepanelenbezitters vallen automatisch onder deze regeling en ontvangen vrijstelling van omzetbelasting. Met deze regeling moet de btw op een factuur van zonnepanelen in vijf jaar terugbetaald worden, tenzij het btw‑bedrag op je factuur € 2.499 of lager is. Er is namelijk een drempel van € 500 per jaar. Bij een btw‑bedrag van € 2.500 of hoger moet je volgens de herzieningsregeling de btw in de daaropvolgende vijf jaar terugbetalen aan de Belastingdienst (20% per jaar).

Indien het btw‑bedrag op je factuur € 2.500 of hoger is, neem dan contact met ons op.

Kan ik de btw terugvragen over zonnestroomsystemen die in voorgaande jaren zijn aangeschaft?

De btw moet worden teruggevraagd binnen zes maanden na afloop van het kalenderjaar waarin je de panelen hebt aangeschaft. Koop je in 2021 panelen, dan moet de btw voor 1 juli 2022 teruggevraagd worden. Je dient hiervoor in het bezit te zijn van een factuur waarop de btw en het Wattpiekvermogen afzonderlijk worden vermeld.

Let op: de tenaamstelling op de factuur en de energierekening moeten hetzelfde zijn.

Kan ik de btw terugvragen bij uitbreiding van mijn zonnestroomsysteem?

Als je na 1 januari 2020 zonnepanelen koopt en ervoor kiest om deel te nemen aan de Kleineondernemingsregeling, kun je in datzelfde jaar een nieuwe aankoop of investering doen. Ook voor die aankoop kun je dan de btw terug vragen, want de Kleineondernemingsregeling gaat pas in op 1 januari van het jaar na het jaar van aanschaf van de zonnepanelen.

Als je eerder zonnepanelen hebt aangeschaft en hiervoor de btw hebt teruggevraagd, dan neem je automatisch deel aan de Kleineondernemingsregeling. Het is dan mogelijk om de btw terug te vragen op de extra investering, mits je je vier weken voor installatie afmeldt voor de Kleineondernemingsregeling. Dit is echter geen eenmalige aangifte. Als je niet meer deelneemt aan deze regeling, dan dien je gedurende drie jaar aangifte te doen en jaarlijks btw te betalen over het opwekvermogen van je gehele zonnestroomsysteem. Is dit voor jou het geval, neem dan contact met ons op.

Welk deel van de btw krijg ik terug?

Dat is afhankelijk van de situatie:

A
Je hebt op je woning zonnepanelen laten installeren die niet tevens dienen als dakbedekking (niet-geïntegreerde zonnepanelen). Op dit moment is dat bijna altijd het geval. Je kunt dan het hele bedrag (voorbelasting) dat is betaald op de aanschaf van je zonnepanelen terugvragen. Je krijgt niet het hele bedrag terug, er moet nog btw voldaan worden over de stroom die in hetzelfde jaar wordt opgewekt.

B
Je hebt op je woning zonnepanelen laten installeren die tevens dienen als dakbedekking (geïntegreerde zonnepanelen). Op dit moment komt dat alleen bij hoge uitzondering voor. Je kunt in dat geval slechts een deel van het bedrag (voorbelasting) dat is betaald op de aanschaf van je zonnepanelen terugvragen, je hebt dan namelijk geen recht op aftrek van de btw voor privégebruik. In de wet is een aftrekbeperking opgenomen voor privégebruik van uitgaven met betrekking tot onroerende zaken, zoals jouw woning.

Waarom ben ik btw verschuldigd?

Wanneer je btw‑ondernemer bent, dan moet je btw berekenen over de vergoeding voor teruggeleverde stroom die je aan jouw energieleverancier in rekening brengt. Wanneer je niet-geïntegreerde zonnepanelen hebt, moet je ook btw betalen over de stroom die je via jouw zonnepanelen opwekt en meteen verbruikt, deze moet je berekenen over de zogenoemde marktprijs. De marktprijs is gelijk aan de prijs (inclusief energiebelasting, maar exclusief btw) die je aan je energieleverancier betaalt de stroom die deze aan jou levert.

Als je geïntegreerde zonnepanelen hebt, moet je alleen btw berekenen over de vergoeding die je ontvangt voor de stroom die je aan je energieleverancier teruglevert.

Hoe bereken ik de verschuldigde btw?

Om de verschuldigde btw te berekenen, moet je weten hoeveel stroom je aan jouw energieleverancier levert en hoeveel stroom je in dezelfde periode zelf verbruikt. Omdat dit in de praktijk meestal niet is vast te stellen, mag je gebruikmaken van forfait bedragen. Dit bedrag is gebaseerd op het totaal vermogen van jouw zonnestroomsysteem en is tot en met 10.000 Wp € 20 per 1.000 Wp. Bij hoger totaal vermogen kun je geen forfait gebruiken en moet je de btw zelf berekenen.

Voorbeeld
Bij de aanschaf van jouw zonnestroomsysteem, met een totaal vermogen van 2.750 Wp, heb je een factuur ontvangen met een btw‑bedrag van € 800. Het forfait bedrag is in dit geval € 60 en het terug te ontvangen btw‑bedrag bedraagt dan € 740.

Wat moet ik doen voor de volgende jaren?

Op dit moment is de Kleineondernemingsregeling 2021 van toepassing. Zonnepanelenbezitters vallen automatisch onder deze regeling en ontvangen vrijstelling van omzetbelasting. Dit betekent dat je geen aangifte hoeft te doen. Hierdoor hoeft na het jaar van aanschaf niet jaarlijks btw betaald te worden. Wanneer een particulier zonnepanelen heeft aangeschaft, geldt in principe altijd de Kor.

Let op: Wil je in de komende drie jaar een onderneming starten dan heeft dit wel gevolgen. Neem in dat geval contact met ons op.

Wat als ik ga verhuizen?

Wanneer op de nieuwe woning zonnepanelen worden geplaatst nadat de oude woning is verkocht, kun je de ook btw over het nieuwe zonnestroomsysteem terugvragen. Maar let op, voordat het systeem op je nieuwe woning geplaatst wordt, moet je je eerst afmelden als ondernemer. Neem contact met ons voor het juiste advies.

Welke post kan ik verwachten van de Belastingdienst?
  • Brief 'uw deelname aan de Kleineondernemersregeling als zonnepaneelhouder';
  • Brief 'geen rekeningnummer bekend';
  • Brief 'vaststelling belastingplicht' (plus eventueel een roze of wit aangiftebiljet;
  • Brieven met gebruikersnaam en wachtwoord;
  • Brief met bevestiging van je rekeningnummer;
  • Brief 'beschikking ontheffing administratieve verplichtingen';
  • Brief over je btw‑identificatienummer (btw‑id).
Geldt de btw‑teruggaaf ook voor VVE's?

Ook VVE’s kunnen in aanmerking komen voor btw‑teruggaaf. Voor meer informatie verwijzen we je naar de Belastingdienst. Dit valt buiten het aanbod van onze BTW Service.

Garanties
Wat is fabrieksgarantie?

SolarNRG werkt enkel met zonnepanelen van Tier 1 producenten, wat betekent dat deze producenten de beste garantieregelingen, de beste kwaliteit, de laagste degradatie en de langste levensduur bieden.

Op alle onderdelen van jouw zonnestroomsysteem zit fabrieksgarantie. Deze fabrieksgarantie wordt ook wel productgarantie genoemd. Wil je weten wat de duur van deze fabrieksgarantie is? Dit kun je vinden in de algemene voorwaarden die voor jouw aankoop van toepassing zijn of in de bijgevoegde product sheets.

Wat is installatiegarantie?

Installatiegarantie garandeert de juiste werking van jouw zonnestroomsysteemonderdelen. Blijkt een zonnepaneel bijvoorbeeld niet goed aangesloten of beschadigd door onze monteurs dan valt dit onder de installatiegarantie. Onder deze garantie vallen verder kosten voor transport, werkzaamheden, materialen en reistijd.

Wat is vermogensgarantie?

Door de jaren heen zullen je zonnepanelen geleidelijk minder gaan presteren. Deze afname in rendement heet degradatie. Degradatie van zonnepanelen is onvermijdelijk doordat zonnecellen door UV-straling en allerlei andere weersomstandigheden worden aangetast.

Omdat SolarNRG alleen zonnepanelen van Tier 1 producenten levert, zit hierop een vermogensgarantie van twintig jaar. Dat betekent dat je zonnepanelen na deze garantieperiode nog minstens tachtig procent van het initiële vermogen zullen opwekken. Dit komt neer op een maximale afname van minder dan één procent per jaar.

Voorbeeld
Twintig jaar na aanschaf van een paneel van 380 Wp zal deze dus nog minimaal een vermogen van 380 x 0.8 = 304 Wp leveren

De vermogensgarantie wordt natuurlijk niet zomaar gegeven. Deze is gebaseerd op duizenden testuren in een laboratorium. Dankzij deze garantie weet je dat je investeert in zonnepanelen van hoge kwaliteit.

Verzekeringen

Hoe is mijn zonnestroomsysteem verzekerd tegen schade?

Schade ontstaan tijdens installatie

SolarNRG werkt met professionele en ervaren monteurs, deze zijn allemaal gecertificeerd en jouw zonnestroomsysteem is bij hen in goede handen. Mocht er tijdens de installatie toch iets kapot gaan, dan is jouw zonnestroomsysteem via ons verzekerd. Wij dekken de schade die is ontstaan aan de zonnepanelen of andere producten tijdens het vervoer of de installatie. Ook eventuele schade die ontstaat aan jouw eigendommen tijdens de installatie is verzekerd via onze partners.

Schade ontstaan na installatie

In de meeste gevallen zul je zelf eigenaar zijn van een zonnestroomsysteem en daarom ben je ook zelf verantwoordelijk voor een correcte verzekering van dit systeem. Dit kan vaak via je woon- of opstalverzekering. Meld na oplevering direct aan je (opstal- of woon-)verzekeraar dat je een zonnestroomsysteem op je woning hebt laten installeren en dat deze jouw eigendom is. Informeer bij je verzekeraar over de onderstaande soorten mogelijk vergoedbare schade aan je zonnestroomsysteem, deze kunnen per verzekeraar verschillen.

  • Schade door invloeden van buitenaf, zoals extreem weer (zware wind of hagelbuien);
  • Schade door diefstal;
  • Schade door vandalisme;
  • Schade door (per ongeluk) eigen toedoen.
Schade door onderdeel van het systeem

Het kan ook voorkomen dat er schade wordt veroorzaakt door een onderdeel van het zonnestroomsysteem zelf, bijvoorbeeld door een intern productdefect. Hiervoor kun je binnen de garantietermijnen aanspraak maken op de fabrieksgarantie.

Schade

Heb je schade aan je zonnestroomsysteem? Maak direct een melding via dit formulier.

Is er spoed gebaat bij je melding, denk aan schade als gevolg van lekkage of brand? Neem dan direct contact met ons op door te bellen naar 0174 - 752 581.

¹ Voeg hier eventueel een foto van de schade toe

Gekopieerd naar klembord